Etiketter

onsdag 18. november 2015

Reklameanalyse #22

Vi har fått i oppgave å gjøre en analyse av en reklame. Reklamen jeg, Kamila, Anniken, Oda og Alexander fikk var fra noen som heter Ancap.




INNLEDNING: 
Sender i reklamen er ANCAP (Australasian New Car Assessment Program). ANCAP er et bil sikkerhet ytelse vurdering program som er lokalisert i Australia og grunnlagt i 1993. ANCAP spesialiserer seg i krasj testing av biler solgt i Australia. Publiseringen av disse resultatene er i fordel for forbrukeren. Helt siden 1993 så har ANCAP publisert krasj test resultater (helt til 2015) til over 515 passasjer og lette kjøretøy som selges i Australia og New Zealand. ANCAP sin sikkerhets vurdering er fra 1 til 5 stjerner som indikerer nivå av sikkerheten på testene. For å klare å få maksimalt med 5 stjerner så må kjøretøyet rekke opp til de høgeste standardene i alle testene.

Kontekst, plassen reklamen kunne vært i mine øyne er kjøretøy relaterte plasser, om det er på en parkerings plass eller om det er i et bil blad eller om det er på et buss stopp.

Målgruppen i reklamen er for folk som er bil interesserte og folk som er overbeskyttende for seg selv og folk rundt, om det er nær familie og venner eller bare andre rundt. 

BESKRIVELSE: 
Bilde viser et lab/kontormiljø med en dokke som står i et grått mørkt rom, inne på rommet er det en stabel av bokser med en stol på toppen. vi kan også se en tabell hengende på veggen. I døren står det en person der vi bare kan se to armer og et hode som vises i sprekken. I vinduet av rommet ser vi også en annen person. Begge personene har hvit frakk på seg. Nederst i høyre hjørne ser vi en Logo og en tekst der det står ANCAP. Vi kan også se et skilt der det står tekst; pass deg for biler med mindre enn 4 stjerner. Også om man ser nøye i vinduet kan det se ut som at det er hyller som er i bakgrunnen.

UTREDNING: 
Vi forstår av å se på bilde at de er på en lab eller et kontor ve å se på boksene/møblene som er i rommet. Samme med lyset og fargene (mørkegrått og blålig farge får oss til å tenke på ett kaldt  i rommet for deg til å føle deg som om det er på en lab. Mesteparten av fargene i bildet er kvitt, grått og svart. Dokken i bildet fungerer som et blikk fang på grunn av at det er stor kontrast i fargene og at han er midt i bilde og virker skremt av grunnen at han står i en rar vinkel. Et annet blikkfang er logoen og skiltet på grunn av at gul fargen har så stor kontrast.Om man ser nærme på bildet ser man en person som det virker som prøver å trenge seg inn i rommet. Ser vi på helheten i bilde kan vi se to personer som ser ut som forskere fordi de har på seg frakk.

TOLKNING: 
i reklamen er at dokken ikke vil bli testet siden da må den sitte i en bil som krasjer. Dette er en av flerre reklamer fra ANCAP der det er testdokker som ikke er villige til å gå inn i bilen. I bildet ser vi en dokke som har stengt seg inne på et rom der han blokkerer ute 2 personer (vitenskapsmenn), ved å stable ting framfor døren. Fra det vi kan se så ser det ut som de er på et kontor eller et lager. På måten dokken står kan vi se at han er redd og prøver å rømme. Vi kan også se at personene er ville etter å fange testdokken.

VURDERING: 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar