Etiketter

onsdag 13. januar 2016

Makt #30


1.1 Forklarer og utdyper hva som menes med de tre maktdefinisjonene som er gitt i forelesingen.
1. Fysisk makt er tvang, utøve tvang og begrense andres viljer og interesser. Et eksempel kan være krig eller kommunisme. Når folk bruker makt til å tvinge deg til å forandre meningene dine.
2. Materiell makt er belønning og bestikkelse. Her er det snakk om å innordne andre under sin vilje. Hvilken metode man bruker er ikke avgjørende, heller ikke om det er imot andres viljer og interesser. Folk kan bruke penger til å få folk til å gjøre ting eller forandre meninger.
3. Symbolsk makt er overtaling. Denne definisjonen snakker om påvirkning. Man har mulighet for å påvirke andres mål, viljer, interesse og meninger. Man trenger altså ikke innordne andre sin vilje. Et godt eksempel er demokrati der politikere prøver å overtale folk til å lokke de med å love ting for å få de til å stemme på dem.
1.2  Lag en liste over ulike maktutøvere. Forsøk å sortere maktutøverne under de tre definisjonene, og forklar videre hvordan noen av dem utøver 1.fysisk makt(tvang), 2 materiell makt (belønning), 3 symbolsk makt (overtaling).
1. Fysisk makt: Kommunisme, Kim Jong Un, Terrorister bruker fysisk makt til å få bli hørt.
2. Materiell makt: Donald Trump har brukt materiell makt til å bli hørt, trodd og likt, I den vestlige verden er det mange med materiell makt.
3. Symbolsk makt: Politikere som ikke er korrupte prøver å overtale andre til at de skal få stemmer.
2.1 Forklar hva disse begrepene betyr
1. Skjønnhetsideal: Det som påvirker oss til å se det som er vakker. og de som vi ser opp til, og tenker at vi vil se ut som dem
2. Bruk-og kastmentalitet: Bruk-og kastmetalitet betyr at du foreksempel bruker en ting en gang, du kaster ting fordi det er en ørliten skade. Det går på en måte ut på overforbruk.
3. Fremmedfrykt:  Fremmedfrykt er at du er redd for det som er fremmed, foreksempel mat ;)

2.2.1
Skjønnhetsideal

skjønnhetsideal møter vi i over alt, men mest i sosiale medier. I virkeligheten er det ikke motegigantene som skaper idealene. Motegigantene er bare et slavisk speil av samfunnet, på samme måte som mediebildet i praksis gjenspeiler et gjennomsnitt av våre interesser, tanker og ikke minst preferanser. Mange blir påvirket av presset til å ha trent kropp for å bli fremstilt vakker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar